[megnyitó
| [sajtó]

Tettamanti Béla: A kör négyszögesítése

Kiállítás dátuma: 
2006. december 9 - 2007. január 13.

1975 óta jelennek meg rajzaim a sajtóban (első alkalommal az Élet és Irodalom című hetilapban). 1981 – rendszeresen készítek könyvillusztrációkat, könyvborítókat, meserajzokat és plakátokat. 1981–1990 között Új Tükör, majd egy-egy évig a függetlennek indult Pesti Hírlap és az Európa hírmagazin grafikusa és illusztrátor szerkesztője voltam.

Fontosabb egyéni kiállításaim: 1978 – Varsó és Kelet-Berlin (Magyar Intézetek) 1979 – Pécs 1981 – Budapest (Stúdió Galéria) 1982 – Siófok 1983 – Keszthely 1985 – Komárom 1986 – Budapest (Ernst Múzeum) 1990 – Nyugat-Berlin (Hammer Galeria) 1993 – Budapest (Átrium Hyatt) 1995 – Sárvár (Nádasdy-vár) 1996 – Kolozsvár (Korunk Galéria) 1997 – Dorog (József Attila Galéria) 1998 – Budapest (Goethe Intézet) 1999 – Budapest (Kempinski Galéria) 2000 – Budapest (Dorottya Galéria) 2001 – Szolnok (Városi Művelődési Központ Galéria) 2004 – Kolozsvár (Korunk Galéria) 2005 – Budapest (Alexandra Galéria) 2006 – Pécs (Pécsi Galéria)

Számos nemzetközi és hazai kiállításon, pályázaton nyertem díjat könyvillusztrációkkal, szatirikus rajzokkal 1991 – Munkácsy Mihály-díj 1997 – Brenner-díj 1999 – Milleniumi Díj 2002 – Pulitzer Emlékdíj 2004 – Korunk Kulcsa (Kolozsvár) 2005 – World Press Cartoon II. díj (Lisszabon)

2046. december 10-én leszek száz éves

… nem könnyű műfaj a Tettamantié, rajzain nem kell azonnal nevetni, megkívánják a néző együttműködését. Ez a grafikus se külföldi, se hazai mesternek, senkinek sem követője. Őt sem fogják követni.

…kerüli a pillanatnyi aktualizálást, minden vonásában, a legkisebbekben is általánosít. Ezért időszerű minden vonása.

(Frank János, művészettörténész)

… és a Tettamanti – rajzok nyomán próbál tájékozódni, a következtetéseket megvonni, akkor minden bizonnyal azt a konklúziót vonja le , hogy ahol ezek a rajzok megszülettek, ott bármilyen képtelenség ellenkezője megtörténhetett.

(Wehner Tibor , művészettörténész)

…tulajdonképpen összemérhetetlen másokkal, mert annyira a sajátját írja a képbe – miközben rólunk szól, az emberiségről.

… Olyan grafikusból viszont, aki a felszín mögé lát, s ezt úgy tudja – egyéniségéhez igazítva – kifejezni, hogy (keserű, felszabadító) mosolyra, kacagásra, megszégyenültséget eláruló fintorra késztessen: ilyen grafikusból kevés, nagyon kevés jut egy-egy országra, népre.

(Kántor Lajos, író – Kolozsvár)

… nem a harsogót, nem a direktben röhögtetőt, hanem az olyat , amelyiken mondjuk egy apró, kicsi részlettől lesz más a világ. Az is lehet, hogy nézed, föl sem fogod elsőre, hanem csak öt perc múlva jössz rá, hogy mit láttál.

(Andrassew Iván, író)

…Ez a Tettamanti-féle kép-olvasási javaslat amúgy kissé kiment a divatból, festők, hogy frivolan fogalmazzam, leálltak a mondanivalóval. Amivel egyet is lehet érteni, általában meglehetősen bosszantó, ha valakinek mondanivalója támad, valamit nagyon el akar nekem magyarázni, mert hát ugye kinek nincs, nagyjából ugyanúgy volnánk eleresztve, ami a mondanivalót illeti. Persze általában semmi sincs, konkrétan szoktam bosszankodni, és előfordul, hogy nem. Tettamantinál nem. A helyzet az, hogy ennek a művésznek folyton ötletei akadnak, elborít az ötleteivel, kifejezetten mondanivalója van, és, mese van , el is mondja neked.

(Kukorelly Endre, író)