[megnyitó
| [sajtó]

Babinszky Csilla - Optimista ön?

Kiállítás dátuma: 
2004. április 28 - május 29.

Az India különböző városaiban készített fotók "graffiti" falrészleteket, köztereken, épületeken, autókon látható festményeket ábrázolnak. Reklámok, cégérek, logók, gépkocsi rendszámnak megfestett színes képek.

Fényreklám helyett festmények segítségével kínálnak megvételre különböző terméket vagy szolgáltatásokat, ahogy pl. a Macro Man, egy sportos alsónadrágokat árusító helyet, vagy a falra festett csésze a közelben található teázót hirdeti.

Babinszkyt azonban elsősorban nem a reklámok vizuális megnyilvánulása és a sajátos reklámhordozó felületek érdekelik. Sokkal fontosabbak számára a séta közben "talált" színes, síkszerű, a perspektíva szabályait sajátosan értelmező rajzok, melyek bárgyúságukkal, naivitásukkal mosolyra fakasztják a nézőt. A képkivágásból, és a fotók komponálásból kiderül, hogy itt nem az ábrák megjelenési helye a lényeges, hanem a kép maga, és az abban rejlő üzenet.

Babinszky Csilla korábbi kiállításával kapcsolatban ír azokról a munkákról - ezek közül a kArtonban is láthatunk most egyet Csend-Élet címmel - amelyek első pillantásra használati eszköznek (TV készülék, magnó) tűnnek, a tárgy valós képzetét hozva létre. A tárgyak azonban elvesztették eredeti funkciójukat ".ezek valódi kézműves munka termékei, kiiktatva mindennemű mechanikus eszközt. Mégsem valami személyes értelmezése a témának. Gesztusa a gyermekkori "varázsceruza"- élményen alapul, amelyen a rajzolt megelevenedik, valódivá válik, igazi játékká a képzettel, a képzelettel. Ezeket a tárgyakat festem meg, eredeti méretben, és a lehető legnagyobb alázattal követve formai jegyeiket. Kiindulópontom a valóság. Ugyanakkor kijelentés érvényüket "használhatatlanságuk" által nyerik el."

A lefotózott ábrák láttán az az érzésünk, mintha a rajzok itt is a megelevenedés pillanata előtt lennének, a színes kontúrok és a köztük levő egységes színfelületek perceken belül életre kelnek.

A kiállítás másik egységét a művész legújabb festményei alkotják. A képeken a dekoratív abroszt és a fehér étkészlet fragmentumokat a különböző rétegekre komponált körszerű elemek uralják. A formaválasztás nem véletlen. A munkák egyfajta meditációs leképezések, a teljesség szimbólumának hétköznapi formái. A teljesség és az optimizmus egymáshoz közel álló fogalmak.

Optimista Ön? Ez a címe Babinszky Csilla a kArton galériában megrendezésre kerülő kiállításának. A festmények és a fotók a művész pozitív válaszát fogalmazzák meg.