[megnyitó
| [sajtó]

Cserkuti Dávid: Kiállás

Kiállítás dátuma: 
2017. szeptember 22 – október 20.

KIÁLLÁS
Cserkuti Dávid önálló kiállítása

Megnyitó: 2017. szeptember 21., 19 óra

A kiállítást megnyitja: Lévai Balázs, televíziós műsorvezető, rendező

A kiállítás megtekinthető: 2017. szeptember 22 – október 20.

Kereken 10 évvel ezelőtt, 2007-ben a kArton galéria adott először otthont az évtized egyik legsikeresebb magyar reklámkampányának anyagát bemutató kiállításnak: a Cserkuti Dávid és Gáspár Tamás által készített Unikum-illusztrációk a galéria falain egyértelműen műalkotássá avanzsáltak, elemelkedve a citylightok és díszdobozok hordozóiról. De nem csak a hely emelte őket másik dimenzióba, hanem a grafikák minősége is, elmosva az alkalmazott- és szépművészetet elválasztó mesterséges határokat – kiállva a tézis mellett, miszerint egy mű esztétikai értékét nem feltétlenül halványítja a megrendelők vagy reklámügynökségek jelenléte. Habár definíciója szerint az alkalmazott művészeteknek elsősorban más szükségleteket kell kielégíteniük (ismeretterjesztés, figyelemfelkeltés, szórakoztatás, agitáció, gyakorlati igények), ha nem hordoznának maguk is esztétikai értékeket, nem neveznénk őket műveknek, műalkotásoknak, éppen ezért a kategorizálást nem is a műfaji distinkciónál kell kezdeni, hanem az adott kép önálló, funkcióktól mentes szemlélésével. Egy plakát, egy magazinban megjelenő illusztráció vagy egy képregényoldal éppúgy megugorhatja a tizenkilencedik században megalapozott, manapság egyre megengedőbb esztétikai ítélet szintjeit, mint az úgynevezett magasművészet, hiszen „a szépnek nincsen tudománya, hanem csak kritikája.” Ami a „technikai” alkotók sorából átemel a „gondolkodó” művészek közé az nem megvehető, nem tanulható, de még csak nem is utánozható, és nem is veszik el a magazinok, plakátok, reklámfilmek és design-ok sokszorosított rengetegében: tűzfalakon, metróállomásokon, autópályán vagy a tévében. 10 év után ezért kerülnek vissza a falra az Unikum-plakátok: kezdőpontjai egy olyan grafikusi pályának, amelyben az alkotások magabiztosan lavíroznak a tömeggyártásra készített, egyszerű üzenetekkel operáló reklámok, valamint a tehetséggel, művészi pontossággal és eredetiséggel gondolkodó és működő grafikák kategóriái közt.
Cserkuti Dávid első önálló kiállítását részben már tetten érhettük az elmúlt években –, újságokban, buszmegállókban, az interneten –, ilyen teljességben azonban még sosem volt összerendezve a magyar és nemzetközi színtéren is fellelhető (vagy épp privát megrendelésre készített) anyag, ami nem tesz különbséget a médiumok között sem: megjelennek storyboardok, társasjátékok, képregények, illusztrációk, karakterrajzok, látványtervek, plakátok és reklámok is. Cserkuti azon grafikusok közé tartozik, akik nem csak a megrendelőnek akarnak megfelelni a rövidtávú, projektalapú igényeket kielégítve, hanem az önazonosságot is szem előtt tartva törekszenek érték- és időtálló munkákat kiadni a kezükből. Így amellett, hogy rajzai elvitathatatlanul magukon hordozzák a rá jellemző, egyedi és felismerhető stílusjegyeket, a közvetítendő üzenetet és funkciókat levetkőzve megállják helyüket önálló műalkotásokként is.
A kiállítás így nem csupán egy életmű különböző szakaszainak és műfajainak összegző bemutatása vagy válogatás a legjelentősebb munkák közül, hanem a magas- és populáris művészet konstruált kategóriáinak összemosása a Cserkuti által készített illusztrációk, reklámok, játékdesignok, képregények – tehát alkalmazott grafikai munkák – kiemelkedő példáinak segítségével.

A kiállítás kurátora: Komornik Eszter

Cserkuti Dávid (Budapest, 1974) tervezőgrafikusként végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Illusztrátori pályafutását a reklámiparban kezdte, dolgozott többek közt az Ogilvy&Mather, a Saatchi&Saatchi, és a McCann-Erickson megbízásából, illusztrált az Adidas, a Coca-Cola, a Fiat, a MOL számára. Számos kampány vizuális világát teremtette meg, a nevéhez fűződik egyebek mellett a Kinley, a Campona, az Unicum és az Unicum Next többszörösen díjazott reklámsorozata. Dolgozik könyvkiadók, magazinok felkérésére (pl. Playboy), továbbá a számítógépes játékiparban is, olyan márkákon, mint az Assassin’s Creed vagy a Skylanders. A készülő Piszkos Fred közbelép című animációs film látványtervezője. Képregényalkotóként számos kiállításon vett részt, 2007-ben elnyerte az Alfabéta-díjat. A Magyar Képregény Szövetség tagja.