[megnyitó
| [sajtó]

Fúziók

Kiállítás dátuma: 
2006. március 21 - 31.

Fúziók - Három underground alkotó összehangolt munkái a street art, a graffiti és a graphic design világából.

Kiállítás időtartama: 2006.03.21.-31.

Kurátor: Zsigó Bianka

A kArton Galéria elsődleges profilja a képregény és karikatúra népszerűsítése. A tavaly elkezdett talent programja keretein belül fiatal alkotók számára biztosít bemutatkozási lehetőséget. Ezeken a pár napos tárlatokon a látogatók megismerkedhetnek kezdő kiállítóművészek munkáival, valamint olyan művészeti irányzatokkal, amelyek ritkán szerepelnek a galériák kiállítótermeiben.

A tárlat Blik, Drez és Nikon street art aktivisták műveibe enged bepillantást. A kiállítás célja felhívni a figyelmet a kortárs művészet eme "vadhajtására", amelynek tematikája, motívumkincse, valamint technikai megoldásai adják a három kiállító művei között létrejövő fúzió alapját.

A street art olyan gyűjtőnév, amelybe a graffiti mellett azokat a köztereken megfigyelhető vizuális produktumokat sorolják, amelyek illegálisan kerültek oda. Ilyen a matrica, a plakát és a sablonnal fújt képek is (stencil). A járókelők, már ha egyátalán észreveszik ezeket a kisebb-nagyobb képeket, (és nem rendezik le magukban a dolgot annyival, hogy ez is csak vandalizmus) akkor elgondolkodnak, hogy mi az, ki tette oda és milyen céllal. Gyakran arra a következtetésre jutnak, hogy biztos az is csak valamilyen új termék reklámja. Nincsenek messze a valóságtól, hiszen a street art az alkotók részéről egyrészt önreklám, ami hirdeti a készítő nevét vagy művészi védjegyét, a kivitelben pedig kreativitását és szakmai tudását fitogtatja. Másrészt környezetalakítás, hiszen önkényesen változtatják a közteret valamint kommunikáció, ami több street art aktivista között jön létre, amikor egymás munkáira reflektálnak. De végül is az is kommunikáció egy formája, amikor a street art passzivisták (vagyis mi városlakók), eltávolítjuk az utcai kreációkat, ám másnap már ott egy következő darab, jelezve ’még itt vagyunk és azt csinálunk az utcaképpel, amit mi akarunk’. Nem nagyobb a bűnük, mint azoké, akik reklámfelületté alakították elővilágunk minden apró szegletét, vagy akik hagyják műemlékeinket enyészetté válni.

Blik és Nikon első graffitijét 1995-ben készítette, miután látták a magyar televízióban többször levetített Style wars című amerikai dokumentumfilmet, amely a new york-i graffiti kultúrát mutatta be. Nikon a mai napig aktív firkász, Blik és Drez a foglalkozásukat, vagyis a graphic design-t (arculattervezést) vitték az utcára, amivel új logókat terveznek fiktív vagy akár létező márkaneveiknek. Csakúgy, mint egy graffitis, amikor megunja saját betűit és nevet vált, ugyanúgy egy új logó betűinek tervezése jelent számukra kihívást. Ezzel kapcsolódtak be a magyar street art mozgalomba, amely 2000 táján az 1000% csoport működésével indult. A kiállítás tulajdonképpen egy kísérlet, hogy ez a szubkultúrának tekintett műfaj hogyan adaptálható egy galéria falaira. A képek, amelyek festékszóró spray-vel, sablonnal, matricakollázsból, plotterrel készültek, vagy digitális printek, és amelyeknek témája a street art életmód. Konkrétan visszaköszönnek azok a motívumok is, amelyeket már láthattunk Budapest közterein, például Drez logói, Blik jellegzetes rajzfilmfigurájára és Nikon tag-jei.