[megnyitó
| [sajtó]

Képregény a horizonton

Kiállítás dátuma: 
2005. április 2 – 22.

Az utazás kezdete… Az mindegy, hogy lakjuk-e, vagy csak átutazunk rajta, a minket körülvevő tér folyamatos átalakításra késztet bennünket. Tulajdonságai (mérete, iránya) állandó módosításra, igényeink folytonos kielégítésére késztetnek bennünket. Környezetünk átalakításának lázában egyúttal arra is a vágyunk, hogy teljes mértékben birtokoljuk is azt: ez viszont lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Ha nem vagyunk képesek életterünk határainak elmozdítására, nem marad más hátra, mint elvágyódni egy másik világba. Az egyik legszélesebb kapu, amely más „dimenziókra” nyílik: az a képzelet. A látogatót ezúttal egy képzeletbeli utazásra invitáljuk: a határtalan változatosság birodalmába. A „Képregény a horizonton” című nemzetközi képregény kiállítás számos „vágy”- útvonalat kínál harminc alkotó (francia, lengyel és svájci) képzeletének segítségével. A kiválasztott alkotók műveit azonban összekapcsolja valami: a tér (az elképzelt világ). A tér bemutatatásának is van helye. A bemutatott művek széles stílus-skálán mozognak az önéletrajzi elbeszéléstől, a tudományos-fantasztikusig és a belső „grafikus utazásig”. A kiállítás olyan eredeti lapokat mutat be, amelyek vagy már korábban kiadott, vagy tervezett képregények részletei. Alkotóik országaik legjobbjai, munkáik jelentős hatással vannak a rajzos elbeszélés művészetének alakulására nemcsak regionális, hanem európai szinten is. A bemutatott művekben a helyszín legalább annyira fontos, mint a történet szereplői. Az elképzelt vagy valós helyszínek néma kommentárként gazdagítják az elbeszélést: a képregényhős belső énjének kivetülései, vagy a szereplők különböző kérdéseire adott rejtett válaszok.

Wojtek Birek, Francis Rivolta a kiállítás kurátorai

Francois Ayroles (sz.: 1969, Párizs)

Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán Angouleme-ben végezte. A L’Association Kiadó munkatársa, illusztrációkat készít újságoknak („Libération”, „Les Inrockuptibles”) és ifjúsági kiadványokba (Nathan). Gyűjteményes albumokban jelentek meg képregényei (L’Association), ahol többek között: „Jean qui rit et Jean qui pleure (1995) és az „Incertain Silence” (2001) c. munkái is láthatóak. Legutóbbi albuma: „Enfer portatif” (Casterman 2003).

Edmond Baudoin (sz.: 1942, Nizza)

Autodidakta. A „Canard Sauvage” magazinban, 1974-ben debütált munkáival. 1981-ben adta ki az első albumát: „Les Sentiers cimentés” és 1987-ben a „Premier Voyage” c. gyűjteményes albumot. Az eredeti stílus és a téma újszerű megformázása inspirálja a fiatal szerzők egy csoportját a L’Association csoportban, akikhez Baudoin a 90-es évek elején csatlakozott. Elbeszéléseket illusztrál (pl.: J.M. Le Clezio: „Le Procés verbal” – 1989). Képregényeket is publikál: „Le Portrait (1990) és a „Éloge de Poussiére” (1995).

Blutch (Christian Hicker) (sz.: 1967, Strassburg)

A 90-es évek elején történeteket publikált, amiket a „Waldo’s bar” című kötetben adott ki. 1993-ban kiadta a „Mademoiselle Sunnymoon”-t. A „Lapin” c. újságban jelennek meg elbeszélései és a „Sunnymoon, tu es malade” szerzője. 1995-ben megjelent a „Lettre américaine” és 1996-ban a „Mitchum nr.1.”. Jean-Christoph Menuval közösen elkészítette a „Noire est la Terre” c. albumot. „A Suivre”-ben kiadta a „Peplum” c. elbeszélést. Munkatársa a „Libération”, „The New Yorker” és a „Les Inrockuptibles” lapoknak.

Papcio Chmiel (Henryk Jerzy Chmielewski) (sz.: 1923, Varsó)

A varsói Képzőművészeti Főiskolán diplomázott. Grafikusként 1947-ben debütált; első képregénye a „King őrmester a Királyi Lovasságból”. Sok éven át a „Swiecie młodych”-ban (Fiatalok világa) jelentek meg munkái. Itt 1957-ben kezdte el megjelentetni a „Tytus, Romek i A’Tomek” c. képregényt, amit a mai napig rajzol. Létrejött a „Tytus, Romek i A’Tomek” képregény változata is, 1999-ben kiadta a „Barbakanban születtem” c könyvet; jelenleg a folytatásán dolgozik.

Janusz Christa (sz. 1934, Vilnius)

A „Przygoda” (Kaland) magazinban debütált 1957-ben a „Kuku Ryku” c. képregénnyel. 1958 óta délutáni újsághoz rajzolt szalag-képregényt a „Wieczór Wybrzerza” c lapba. 1958-tól mindennap megjelenik a „Kajtek és Koko” c képregény. 1972-ben a „Kajko i Kokosz” váltja ezt fel. A 70-es években a „Swit młodych” és a „Relax” magazinok munkatársa. Sopotban él.

Cosey (Bernard Cosendai) (sz. 1950, Lausanne mellett)

A „24 Heures” lapban debütált. 1957-ben megszületik a „Jonathan” c. képregény sorozat a „Tintin” magazin számára. 1984-ben megjelent a kétkötetes „A la Recherche de Peter Pan”. Azután a Dupuis Kiadónál megjelenik a „Voyage en Italie”. További képregényei: „Orchidea”, „Saigon-Hanoi”, Joyeux Noel”, May et Zeke racontent des histoires”. Illusztrációkat készít Jacques Salomé „L’Enfant Bouddha” c. elbeszéléséhez és folytatja a „Jonathan” sorozatot.

Krzysztof Gawronkiewicz (sz. 1969, Varsó)

A „Nowa Fantastyka” magazinban mutatkozik be. 1990-ben elkezd dolgozni a „Burza” (Vihar) c. képregényen (forgatókönyv: Maciej Parowski) és 1993-ban az „Achtung Zelig!”-en (2004). 1994-től Dennis Wojda-val készíti a „Mikropolis” c. sorozatot és a „Tabula Rasa” c. képregényt. Grzegorz Janusz-sal közösen készítette a „Jedynak” (Az egyke) és az „Otto Bochater” (Hős Ottó) c képregényeket. Az Európai Képregényrajzoló verseny és a łodz-i Grand Prix győztese. Illusztrációkat készít a „Gazeta Wyborcza”, „Newsweeka” és a „Playboy” számára.

Andreas Gefe (sz. 1966, Küssnacht)

A luzerni Képzőművészeti Főiskolán tanult, 1997-ben Krakkóban tartózkodott, mint az állami Kulturális Hivatal ösztöndíjasa. Kiadta németül az Alice csodaországban-t (1992), „Madame Lambert” (1997), „Aufgekratzt” antológia (1997), „Bizeps und flambierte Autos” (2002), „Mein Bruder Flo” (2002). Franciául megjelent: a „Guillaume Tell Revient” c. gyűjtemény (1991), „Madame Lambert” (1998), a „La BD du 3éme” gyűjteményes kiadvány (1999), „Fréres de Lait” (2003). A bázeli A Wirz Alapítvány díjazottja.

H.R. Giger (sz. 1940, Chur)

1962 óta Zürichben él, ahol építészetet és ipari formatervezést tanult. A hírnevet számára Ridley Scott „Alien” c. filmjéhez tervezett díszletek hozták meg, amiért 1980-ban megkapta a „Legjobb speciális effektek” kategóriában az Oscar-t. Tervezett szintén látványt a „Poltergeist II”, „Alien III” és a „Faj” c. filmekhez. Sok díjat kapott hanglemezek borítóterveiért. 1998-ban jelent meg az illusztrált elbeszélése: „The Mystery of San Gottardo”.

Matthias Gnehm (sz. 1970, Zürich)

1999-ben a zürichi Műszaki Főiskolán építész diplomát szerzett. Publikációi: „Tod eines Bankiers. Das Leben ist teuer” (Ed. Moderne, Zürich, 2004), „Mort d’un banquier. Le vie coute cher” ( Ep Éditions, Párizs), három album Francis Rivolta forgatókönyveihez: „Paul Corks Geschmack” (Verlag Hochparterre, Zürich, 1998), „Bouffe et chatiment” (Hors-Collection kiad., Párizs, 2001), „Rätsel in Weiss” (Verlag NZZ, Zürich, 2002).

Emmanuel Guibert (sz. 1964, Párizs)

Első albuma, a „Brune” 1992-ben jelent meg. Elbeszélés-sorozatot publikál a „Lapin” c. lapban. A „La Fille du professeur” c. album (1997). Angouleme-ben elnyeri az Alph-Art Coup és a René Goscinny díjat. Más képregényei: „La Guerre c’est ainsi” (forg.könyv:Alan Cope, 1996), „Idillek” (forg.könyv: Marc Lisano, 1999), „La Guerre d’Alan” (2000) és a „Le Capitaine Écarlate” (forg.könyv: David B., 2002.) c. kaland-képregény.

Tomasz Lew Lesniak (sz. 1977, Varsó)

Tanulmányok: grafika az EAS-on, Varsóban. A „Mieso” (Hús) fanzin alkotója. Rafał Skarzyckivel megalkotja a „Jez Jerzy” (Jerzy sündisznó) kalandjai sorozatot, mely a „Swierszczyk” (Tücsök) c. gyerekmagazinban és a „Slizg” (felnőtt verzió, az Egmont kiadónál) albumokban jelenik meg. Közösen készítik szintén a „Tymek i Mistrz” (Tymek és a mester) c. gyereksorozatot és a „Nyári történetek az olvasók figyelmeztetésére” és az „Euzebiusz i Cesary” c. képregényeket; Dennis Wjda forgatókönyvéhez megszületik a „Kfiatuszki”. A łódzi Képregény Festivál Grand Prix győztese (1999).

Marc-Antoine Mathieu (sz. 1959, Anthony)

Az angersi Képzőművészeti Főiskolát tanult. Egy kiállítás-szervező ügynökségnek készített munkájával mutatkozik be. A „Paris-Macon” (1987) c. képregény és a „Julius Corentin acquefaques” (1990) ciklus szerzője, aminek az első, „L’Origine” c. kötetét (1991) az év képregényének választották Észtországban és Finnországban. Képregényei: „Mémoire Morte” (2000), „La Mutation” (L’Assotiacion, 1995), „L’Ascension” (gyűjteményes kötet, 1994), „Le Coeur des Ombres” (l’Assotiacion, 1998), „Le Dessign” (Delcourt, 2001).

Dagmara Matuszak (sz. 1973, Poznan)

Festőtanulmányokat folytatott a krakkói Képzőművészeti Főiskolán. I. díjat nyert a krakkói Plakát Fesztiválon. Fest, díszletet, könyvborítókat tervez, képregényeket rajzol: „Wrzesien” (Az ősz, 2003.) és a „Człowiek w probówce” (Ember a kémcsőben 2004) c. antológiák. Előkészületben a „Panowie w cylindrach” (Urak cilinderben) c. album (forgatókönyv: Jerzy Szyłak, Antropos kiadó). Az első lengyel hölgy az angolszász képregénypiacon: Neil Gaiman szövegéhez elkészítette a „Melinda” c. albumot. Krakkóban él.

Massimo Milano (sz. 1968, Olaszország)

1987-ben fejezte be az építészeti rajzoló iskolát Rapperswilben. 1991-ben beiratkozott a St. Galleni Művészeti Iskolába. 1994 óta Rapperswilben él. Illusztrátorként és képregény-rajzolóként dolgozik. Publikációk: „Route 23” (1998), „Weisse Bohnen, Rote Bohnen” (1999), „Ein wunderschöner Tag” (2002), „Vallat” (2004). A „Strapazin” lap munkatársa.

Noyau (Yves Nussbaum) (sz. 1963, Neuchatel)

Zürichben él. 1992 óta a „The Magic Latern” illusztrátora. 1991-től 2001-ig a „Virations” zenei magazin művészeti szerkesztője. Illusztrációkat és képregényeket publikál francia és svájci lapokban és újságokban. Albumok: ”Safari” (Ed. Du Gamin), „Porrentruy” (Silkscreen 1991), „Fleck” (Arrache Coeur), „Les Doigts sales (Buchet=Chastel), „Bonnes Vacances Salbette (La Joie de Lire).

Krzysztof Ostrowski (sz. 1976, Szczecin)

Ruhatervezést tanul a łodzi Képzőművészeti Főiskolán. A „Plastelina” (Gyurma) c. sorozat szerzője (City Magazine, Arena Komoks) Dennis Wojda forgatókönyvéhez megrajzolja a „Nadzwyczajni” (Különlegesek) c. sorozatot. A „Cool Kids of Death” együttes énekese és szövegírója. Az együttes animációs videoklipjeit készíti, illusztrációkat rajzol (pl. Dorota Masłowska „Orosz-lengyel háború a fehér-piros zászló alatt” c. elbeszéléséhez). Grafikákat, lemez- és könyvborítókat tervez. Łódzban él.

Thomas Ott (sz. 1966, Bern)

Alkalmazott grafikát tanult. Illusztrátorként és képregényrajzolóként dolgozik. 1998-2001. filmtanulmányokat folytatott a zürichi Képzőművészeti Főiskolán. Publikált az Moderne Kiadónál („Tales of error”, Greetings from hellville”, „Dead end”) és az „Association”-ban („La grande famiglia”). Két animációs film alkotója: „”La grande illusion”(G.D.S. Stúdió, Genf) és a „Robert Creep a dog’s life” (La Fabrique együttműködve az Arte és a Canal + csatornával. Az 1986-91 között énekel a „The Playboys” együttesben.

Frederik Peeters (sz. 1974, Genf)

1995-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán Genfben. 1995-ben megnyerte a „Fiatal tehetségek versenyét” Sierraban. 1997-ben megjelent albumai: ”Fromage Confiture” és a „Bredon Bellard”. A „Drozophile”, „Bile Noire”, „Lapin” és a „Spirou” lapok munkatársa. 2001-ben kiadta a „Kék tabletták” c. önéletrajzi albumát (kiadó: Atrabile). Díjakat kapott Svájcban és Lengyelországban (a lengyel Alph-Art). Ezt az utóbbit szintén megkapta a „Lupus” c. albumára (2003).

Bogusław Polch

1958-ban mutatkozott be a „Korespadent Wszedobylski” lapban. 1970-73-ban 7 részt készített a „Zbik kapitány” c. sorozatból, azután a „Götter aus dem All” c. sorozatot Erich von Däniken nyomán. A „Relax” magazin számára megrajzolta a „Spotkanie” (Találkozás) c. képregényt. 1982-ben elkészült a „Rycerze fair play” (Fair play lovagok), és a „Fantastyka”-ban megjelent a „Funky Kowal”. 1984-88: „Jan Tenner Abenteuer” sorozat, 90-es évek: „Wiedzmin”. A „Kron” társalkotója (2000). 2003-2004: visszatér a „Zbik kapitány” sorozathoz („Hol van part Pourvilleben” c. epizód).

Oliver Quéméré

Genfben diplomázott a Grafikai Iskolában (1999). Az iskola elvégzése után megjelent első albuma: „Au Bistrot”, 2001-ben a „Fin de Journée”, 2002-ben pedig az „A Freud!” és a „Sales et Méchants”. A „Frigobox”, „Bile Noire”, „Zurban” és a „Courrier de Geneve” lapok munkatársa, a „Self-Service” társkészítője, illusztrációkat készít a „J’ai Lu” és a „Libération” kiadóknak. 2005-ben új albuma jelenik meg: „Detroit”.

Pascal Rebaté (sz. 1961)

Rajztanfolyamot végzett el, majd debütál a „Chrétiens dans la diocese de Saint-Etienne” c. albummal. Azután a „Futuropolis” Kiadónál jelentek meg képregényei: ”Exode”, „Les Amans de Lucie” és „Vacances, vacances”. 1991-ben elkészülnek: „A table” és a „Signé Raoul”. Egy évvel később elkezdte a „Les Pieds dedans” c. sorozatot. „”Ex-Voto/Monsieur Verdun” (1994), „Dans Les vignes du Seigneur” (1996). 1998-ban kezdett dolgozni Tolsztoj „Ibicus” c. művének négykötetes képregény-adaptációján.

Helge Reumann (sz. 1966, Uster)

Genfben él és dolgozik. Kulturális és politikai plakátok alkotója. Dolgozik a sajtónak és képregényeket rajzol. (1994-96-ig „Psikopat” az „Atraible” kiadónál). Megjelentek többek között: „Camions” (kiadó: „Drozophile, 1998), „Poursuite” (2000), „Bagarre” (2001), „Rayons-X” (2002), „Elvis Road”, Xavier Robel forgatókönyve alapján (2002). Az általa alkotott világban gyakran megjelenik a tér illúziója, a megbolygatott dimenziók látványa pedig szinte megszédíti az olvasókat.

Grzegorz Rosiński (sz. 1941, Stalowa Wola)

Az 1968-72-es években a „Zbik kapitány” epizódjait rajzolta, majd a „Helikopterpilóta” és a „Legendás Lengyelország” sorozatok füzeteit. 1974-ben megrajzolta az „Od Walii do Brazylii” c. füzetet. A 70-es években az „Alfa” és a „Relax” magazinoknak dolgozott. 1976-tól belga kiadók munkatársa. Sorozatokat rajzol: „”Fantastyczny rejs” (Fantasztikus hajóút), „Yans” és a „Thorgal”. 1982 óta külföldön él; ott készíti „Skarga zaginionych ziem” (Az elveszett földek panasza), „Szninkiel” és a „Western”. 2004-ben jelent meg a „Zemsta hrabiego Skarbka” (A Skarbek herceg bosszúja) c. képregény első része.

Joann Sfar (sz. 1971, Nizza)

Filozófiai diplomát szerzett, majd a Képzőművészeti Főiskolán tanult Párizsban. 1994-ben a „Dragaud”, „Delcourt” és az „Association” kiadóknál elfogadták képregényeit. 1993 óta a „Lapin” magazinnak rajzol. Kiadta a „Petrus Barbygere” (forgatókönyv: Dubois, 1996.), „Sam Trott” (1997), „Páris-Londres” (1998), „Sardine de l’espace” (forgatókönyv:E. Guibert, 1998) c. albumait, forgatókönyveket ír. 2002-ben elkészítette a „Chat du Rabbin” (Rabin macskája)c. munkát, amely elnyerte többek között a lengyel Alph-Art díjat (2003).

Śledziu (Michał Śledzinski )(sz. 1978)

Az „Azbest” fanzin társalapítója, a „Produkt” magazin főszerkesztője. A számítógépes játékokkal foglalkozó magazinok számára készítette el többek között a Fido és Miel nyomon, Pulas disznó tanácsolja és a „8 bit” sorozatokat. A „MixKomoks” folyóiratban elkezdte közölni a „Zefir” c. sorozatot. A Swoboda lakótelep alkotója. A „P-Lux” magazinban jelent meg a „Parish”. Filip Myszkowski számára forgatókönyveket írt a „Gangsta”, „Dren”, „Sirena i Kurzan” c. képregényekhez.

Benoit Sokal (sz. 1954)

Tanulmányait a Saint Luc Intézetben folytatta Brüsszelben. A „Le 9eme reve” számára készített illusztrációkat. 1974 óta a „A Suivre” számára készíti az „Inspector Canardo” c. sorozatot (lengyel kiadás a „Detektyw Kaczor na tropie”). Egyéb képregényei: „Sanguine” (forgatókönyv: Populaire, 1978), „Silence, on tue” (forgatókönyv: Riviere, 1999), és a „Le vieil homme qui n’ecrivait plus” (1995). 1998 óta számítógépes játékokkal foglalkozik; elkészítette a „L’Amerzone”-t, majd 2001-ben a „Syberia 1&2”. 2002-ben Gerard Lemarievel kiadta a videójátékokkal foglalkozó „Syberia, esthétique du Jeu” c. esszét.

Anna Sommer (sz.1968, Aarau)

Zürichben él. 1996 óta készít illusztrációkat és képregényeket. Publikál többek között a „Libération”, „Bang”, „L’imbécile”, „Vibrations”, „Lapin” „Strapazin”, „NZZ”, „Annabelle”, „Woz”, „Die Welt” c. lapokban. Albumai: „Damen Dramen (ArracheCoeur), „Remue Ménage” (L’Association), „Honig Mond” (Arrache Coeur), „Amourettes” (Buchet/Chastel), „Baies des Bois” (UDA), „Eugen und der böse Wicht (Ed. Moderne).

Tom Tirabosco (sz. 1966, Róma)

Tanulmányait a genfi Képzőművészeti Főiskolán végezte, azután Párizsba utazott és a „Libération” és az „Inrockuptibles” lapoknak készített illusztrációkat. Később gyerekkönyveket adott ki és együtt dolgozott a forgatókönyvíró Marie-Christoph Arnnal („Le colporter”, kiadó: Delcourt) és Pierre Wazemmel („Week-end avec préméditation”, kiadó: Les Humanoides Associés). Rendszeresen publikál a „La Tribune de Geneve”, „Femina”, „Le Temps” és a „Je Bouquine” c. lapokban. 2003-ban kiadta a színes „ L’Oeil de la foret” albumot.

Tomasz Tomaszewski (sz. 1968., Łódz)

Diplomát szerzett a łódzi Képzőművészeti Főiskola festő szakán 1993-ban. A „Contur” csoport alapító tagja, a łódzi képregény fesztiválok és a „Komiksorama” kiállítás (a Varsói Karikatúra Múzeumban) szervezője. A „L’Association Comix 2000” és a „Stripburek” (1997, 2001.) egyik szerzője. A „Popman” és a „Super Jasio” sorozatok (forgatókönyv: Piotr Kabulak), illetve a K-Mix, azaz a világ legfontosabb mondatai szerzője. Az „Arena Komiks” magazin egyik alapítója.

Przemysław Truściński (sz. 1970, Siedlce)

Képregényei megjelentek többek között a „Komiks Forum”, „Czas Komiksu” (A képregény ideje), „Swiat komiksu (A képregény világa), „Argh!”, „Borderline”, „UK” magazinokban. Illusztrációkat készít a „Gazeta Wyborcza”, Newsweeka”, „Fakt”, „Nowa Fantastyka” számára. A „Cartoons Sita” , „Komiks” és „Wrzesien” antológiák egyik szerzője. 2003-ban egy válogatás jelent meg képregényeiből: Tröszt – a betegség története. A łódzi Képregény Fesztivál Grand Prix díjazottja (1993). Képregényeket rajzol T. Kołodziejczyk, R. Skarzycki, D. Wojda és J. Waliszewski szövegeihez.

Pierre Wazem (sz. 1970, Genf)

A genfi dekoratőriskolában illusztráció- és képregény rajzolást tanult. A „Sauve qui peut”, „La Tribune”, „Le journal de Geneve” „Bille Noire” és a „Drozofile” lapok munkatársa. Első albumát 1998-ban adta ki; „Livre vert Vietnam”. A „Humanoides Associés” számára elkészítette a „Le chant des Pavots” c. munkáját (forgatókönyv: Alain Penel, 1998.). 1999-ben rajzolta meg a „Bretagne” c. albumot, 2003-ban pedig forgatókönyvet ír Frederik Peeter számára a „Koma” c. albumhoz.